Det innføres ekstraordinært forbud mot å gjøre opp ild!

Fra og med 16.06.2023 kl. 15.00 er det forbudt å gjøre opp ild alle steder i kommunene Drammen, Krødsherad, Lier, Sigdal og Øvre Eiker, med unntak av grilling i egen hage.

Det er tørr vegetasjon og stor brannfare nå, og vi utvider derfor forbudet mot bruk av ild.

Innføring av midlertidig lokal forskrift

På grunn av den store brannfaren innføres det nå en midlertidig lokal forskrift, som innebærer at det blir forbudt å gjøre opp ild overalt i Drammensregionen. Dette gjelder blant annet bruk av grill, engangsgrill, bål, bålpanne, stormkjøkken (og andre kokeapparater).

Dette er forbudt:

All form for åpen ild, for eksempel bål, engangsgriller og alle andre typer griller, bålpanner, turbrennere, o.l. Forbudet gjelder overalt i kommunene, inkludert steder som skog, parker og strender.

Dette er tillatt:

Det finnes noen unntak: Det er fremdeles tillatt å grille i privat hage, eller et større gruset eller asfaltert areal, f.eks. skolegård/idrettsplass eller parkeringsplass. Om borettslaget har en opparbeidet felles hage/bakgård vil dette regnes som privat hage.

Dersom disse stedene ligger i nærheten av skog og mark er det ikke tillatt. Vær forsiktig med all bruk av ild – ikke undervurder brannfaren!

Som alltid plikter enhver å vise aktsomhet ved gjennomføring av aktivitet som kan føre til brann

Les mer om forbudet på drammensregionens brannvesen sin nettside