Døgnåpen digital medarbeider på jobb fra tirsdag

Fra tirsdag formiddag kan du døgnet rundt kommunisere med chatroboten «KommuneKari» når du logger deg inn på nettsidene til Krødsherad kommune.

KommuneKari har sin første dag på jobb som heldigital medarbeider når hun viser seg fram på sidene til kommunen fra 09.00 om morgenen tirsdag.
Det vil si, Kari skal ikke bare jobbe på dagen. Hun vil være et digitalt verktøy innbyggerne skal kunne bruke 24 timer i døgnet og syv dager i uken.

- KommuneKari er et ledd i å digitalisere tjenestene til kommunen. Nå i begynnelsen er hun under opplæring, ansatt på prøvetid, og kan nok derfor ikke svare på alt. Men hun vil kunne svare på flere spørsmål for hver dag som går.

Målet med å teste ut KommuneKari er å tilby innbyggerne umiddelbar tilgang til informasjon uten å måtte ringe, sende e-post eller søke opp informasjonen selv.

I første omgang skal KommuneKari være en servicemedarbeider. Servicetorget blir ikke overflødig med KommuneKari, men hun kan overta repeterende henvendelser og dermed frigjøre ressurser til mer personlig veiledning av publikum.

Arbeidet med å lære opp KommuneKari så langt, har vært ett samarbeidsprosjekt på tvers av kommunegrensene i Midt-Buskerud, ledet av Anette Westrum (Digitaliseringssjef i Midt-Buskerud) og bestående av Eivind Kopland (kommunikasjonsrådgiver Modum), Merete Holen (fagansvarlig service, arkiv og politisk sekretær Krødsherad) og Tone Eidal Frøvoll (saksbehandler administrasjon Sigdal).

Kommunenes representanter har sett stor verdi i å samarbeide mot felles mål, og dra nytte av hverandres kompetanse inn i arbeidet med opplæringen av KommuneKari. De har lagt ned en stor jobb i å legge inn svar for sine respektive kommuner, og kommer også til å fortsette den gode dialogen videre.

Når kommunene samarbeider om å nå felles mål og løse oppgaver vil en utvikle mer robuste fagmiljøer og en vil også kunne oppnå stordriftsfordeler, vi er spente på hvordan KommuneKari blir tatt imot i Krødsherad og de øvrige kommunene i Midt-Buskerud.

Bildetekst:

Digitaliseringssjef i Midt-Buskerud, Anette Westrum, ser til at Eivind Kopland fra Modum, Tone Eidal Frøvoll fra Sigdal og Merete Holen fra Krødsherad legger inn mest mulig presise svar på mulige innbyggerspørsmål i de tre kommunene.