Formannskap for Modum, Sigdal, Krødsherad og Flå kommuner, Sole gjestegård 08.april 2024.

Bakgrunn.

I kommunestyrene juni 2023 ble det vedtatt å utarbeide mandat og organisasjonsmodell for reisemålsledelse i Norefjell-regionen, og arbeide for re-merk av Norefjell som bærekraftig reisemål. I denne forbindelse var formannskapene i de fire kommunene samlet for å bli bedre kjent med besøksforvaltning som metodikk og tankesett, og det ble lagt opp til å jobbe med hvordan vi vil bruke reiselivsutviklingen for å styrke lokalsamfunnsutviklingen i Norefjell-regionen. Målet er å jobbe med, og prioritere, bostedsattraktivitet og besøksattraktivitet. Remerk av Norefjell som bærekraftig reisemål skjer august 2024.

Mennesker, gruppearbeid, presentasjoner - Klikk for stort bilde Visit Norefjell

Uttalelser.

Ordførerne og kommunedirektører i de respektive kommuner er tilgjengelig for kommentar rundt betydningen av et felles formannskap og verdien av dette.

Sitat fra Visit Norefjell:

-  At vi får til å samle fire, kunnskapshungrige, fremoverlente formannskap, er ikke annet enn historisk. Og det viser videre et ønske om tett samhandling rundt de felles utfordringer vi står overfor for å få til en bærekraftig destinasjonsutvikling som både kommer innbyggere, næringsliv, kommuner, besøkende og aktører på reisemålet for øvrig til gode.

- Dagen i går gav oss muligheten til å gå i dybden i begreper som bærekraftig turisme, besøksforvaltning, og destinasjonsutvikling for reiseliv og innbyggere, noe som engasjerte formannskapene og gjorde det mer konkret for dem. Dette fikk vi veldig gode tilbakemeldinger på.

Sitat fra Ellen Anne Bye, spesialrådgiver Krødsherad kommune, og prosjektleder Bærekraftig reisemål:

- Jeg opplever at politikerne er interessert besøksforvaltning, og hvordan kommunene kan jobbe for å gjøre Norefjell regionen til et attraktivt sted å bo i samtidig som det skal være en attraktiv destinasjon.

- Det er spennende å se om vi kan bruke volumet av besøkende å fritidsinnbyggere til å utvikle lokalsamfunnene og de kommunale tjenestene i bygdene rundt Norefjell.
Bilder: Bruk vedlagte lenke.

Bilder er til fritt bruk internt og eksternt. Fotokred: Visit Norefjell.

Kontaktinformasjon.
Ellen Anne Bye, spesialrådgiver Krødsherad kommune og prosjektleder Bærekraftig Reisemål
ellen.anne.bye@krodsherad.kommune.no

Camilla Wold Knudsen, daglig leder Visit Norefjell og kommunikasjonsansvarlig Bærekraft