Gårsdagens pressemelding fra regjeringen og lokale tiltak

Nasjonale tiltak for å begrense smitten av Covid 19 i samfunnet ble oppdaterte gjeldende fra 23. februar 2021, og ble videreført av regjeringen i går 9. mars 2021. I regjeringens pressekonferanse orienterte de om at den nye virusvarianten sprer seg fort og at smittetallene øker. Kommunene som har utbrudd har innført strenge tiltak. Det er viktigere nå enn noensinne at kommunene reagerer raskt med lokale tiltak for å begrense smitten. Hvis smitten ikke går ned, vil regjeringen raskt innføre nye nasjonale tiltak.

– «Selv om vi ikke innfører nye nasjonale tiltak i dag, vil jeg minne om de anbefalingene som gjelder. Alle, i hele landet, må begrense sosial kontakt. Skal en møte noen utenfor husstanden, så gjør det helst utendørs. Ikke reis til utlandet. Innenlands bør unødvendige reiser unngås. Alle som har mulighet, bør ha hjemmekontor. Arrangementer som samler folk fra flere kommuner, bør avlyses eller utsettes», sier Solberg.

Les hele pressemeldingen her.

I Krødsherad er lokale tiltak som følger gjeldende fra 20. januar 2021:

For barn og unge under 20 år åpnes det igjen for organiserte aktiviteter. Dette omfatter f.eks. treninger og korøvelser. Nasjonale retningslinjer for å begrense smitte skal alltid følges. Kamper, cuper, stevner mv. for barn og unge må fortsatt utsettes.

De følgende virksomhetene og lokalene kan være åpne for barn og unge under 20 år:

• Idrettshaller
  • Samfunnshus og grendehus
  • Svømmehall, familiesvømming er tillatt – her finner du retningslinjer og åpningstider
  • Kulturskole
  • Bibliotek
  • Korøvelser
  • Organiserte aktiviteter

For voksne videreføres anbefalingen om ikke å drive organisert aktivitet innendørs. Utendørs kan voksne trene dersom det er mulig å holde god avstand.

Bygdekinoen på Krøderen samfunnshus ble åpnet fra 28. januar 2021.

Kryllingheimen ble åpnet for besøkende fra lørdag 30. januar 2021, under forutsetning om at smittesituasjonen i regionen er under kontroll. Besøksrutiner med bl.a. besøksvert og eget besøksrom gjelder. Link til besøksrutiner.

Kommunehuset holdes fortsatt stengt for fysiske møter. Servicetelefonen er åpen fra 09:00-14:00. Telefonnummeret er: 32 15 00 00. Alle henvendelser til kommunen og saksbehandlere gjøres på telefon, epost, eller som digitalt møte. E-postadresse til kommunen er: krodsherad.kommune@krodsherad.kommune.no

Midlertidig forskrift om smitteverntiltak for å forebygge koronasmitte (Covid-19)

Nasjonale tiltak muliggjør fortsatt at vi kan møtes og drive med aktivitet utendørs. Kriseledelsen antar at dette, sammen med gode snøforhold og forhold i bakken, mildere temperaturer fram mot våren og påskeferien vil føre til at besøkstallene på Norefjell øker. Gitt regjeringens situasjonsbeskrivelse og et sterkt ønske om og ansvar for å begrense smitten av Covid 19, ser kriseledelsen behov for å innføre påbud om munnbind og regler for besøksbegrensning. Formannskapet behandler sak om Midlertidig forskrift om smitteverntiltak for å forebygge koronasmitte, i sitt møte i morgen 11. mars 2021. Les sakspapirer her.

For oppdatert informasjon om koronasituasjonen, følg våre hjemmesider her.