God jul! Julehilsen fra ordfører og kommunedirektør

Kjære dere alle.

Nå er det få dager igjen til jul og det er tid for å senke skuldrene og gjøre de siste forberedelsene til julefeiringen. Vi er glade for at det har kommet litt snø her nede i bygda og ikke minst godt med snø i fjellet. Det gjør at løyper og mange av nedfartene på Norefjell er preparerte og at skisesongen er i gang, det er viktig for oss alle.

Første halvår var preget av fortsatt corona-utfordringer. Vi vil rette en stor takk til alle som i hele pandemiperioden har stått på ekstra og gjort en fenomenal innsats slik at vi i Krødsherad har kommet gjennom dette på en god måte.

Vår visjon «Vertskap i verdensklasse» er ledestjernen vår i all vår virksomhet, og i forbindelse med Mulighetsstudie for Krøderen er denne visjonen supplert med «Bosted i verdensklasse». Det var virkelig moro å oppleve det store engasjementet i folkemøtene om mulighetsstudiet som DRMA har ledet oss gjennom. Nå starter arbeidet med Områderegulering basert på alle innspillene som kom. Så skal vi ha en tilsvarende prosess for utviklingen av Noresund.

Sentraladministrasjonen i Krødsherad Kommune har i løpet av dette året blitt omorganisert og nye ledere har kommet til. Jørgen Moe leder en sammenslått enhet som heter Samfunnsutvikling.  Birte E. Sætrang leder sektor Livsløp og Gunnar Loe leder HR, organisasjon og innovasjon, sammen med økonomisjef Wivi Braathen og Stig Rune Kroken utgjør de den nye ledergruppa i kommunen.

Sist torsdag vedtok Kommunestyret budsjettet for 2023 og økonomiplanen for de nærmeste årene. Tross økte renter og økte energikostnader har vi klart å få i land et ambisiøst budsjett. Satsingene på områdeplaner på Krøderen og Noresund, midler til energisparetiltak, investering i gangveg forbi Norekrysset, investeringer i vann og avløp og nye returpunkter for avfall er noe av det som en har fått plass til. På driftssiden har vi klart å opprettholde budsjett for alle sektorer og har lagt inn en ekstra post på Livsløp. Vi er i full gang med reguleringsplan for Noresund-anlegget som legger til rette for bygging av ny skole, og vi skal ordne med ny brannstasjon.

Vi fikk Vinmonopolet hit og det ble ordnet med gode lokaler i Norefjellporten sammen med utvidelse av KIWI. Helsesenteret i Norefjellporten er ferdigstilt og vi har fått opprettet Frivilligsentral. Dette bidrar til å skape en ny dynamikk i sentrum.

Vi må rose frivilligheten i bygda vår. 42 lag og foreninger er veldig bra og det er god aktivitet i alle. Idretten, ski og fotball står i høysetet, engasjerer mange og våre anlegg på Noresund og Krøderen samt skiløyper og bakker blir flittig brukt. Velforeningene gjør en kjempejobb. Kryllingparken er utvidet og er en av Norges «hotteste» skateparker. Arealet ned mot fjorden på Krøderen og ned mot Toskevika i Noresund er blitt virkelig bra. Frivilligheten ble hedret med en minnerik kveld på Norefjell i november.

Samarbeidet gjennom Interkommunalt Politisk Råd for Ringeriksregionen, IPR, har gitt oss mye og ordfører har hatt gleden av å lede dette arbeidet i 2022. Vi har fått på plass en felles næringspolitisk strategi «Framover Sammen» som vi skal utvikle vår handlingsplan til. Det er vesentlig å planlegge helhetlig i vår felles bo- og arbeidsregion, og vi har store forventinger til effektene av dette arbeidet.

Næringslivet i bygda vår går veldig bra og det gleder vi oss stort over. Vi er stolte av det våre bedrifter utretter, og vi er stolte av å vise fram tilbudene i bygda vår blant annet gjennom Vist Norefjell. Våre primærnæringer opplevde gode avlinger dette året.

Vi går inn i 2023 med noen utfordringer. Vi håper alle på at krigen i Ukraina snart tar slutt slik at våre 26 nye innbyggere derfra snart kan få landet sitt tilbake.

Igjen en stor takk til alle Kryllinger, fastboende og fritidsinnbyggere, og til medarbeidere i Krødsherad Kommune.

En riktig god jul og et godt nytt år ønskes dere alle!

Noresund desember 2022

Knut Martin Glesne                  Stig Rune Kroken