Gravøl med et smil - Regionrådet for Midt-Buskerud har hatt sitt siste møte

Gravøl med et smil

Regionrådet for Midt-Buskerud hadde fredag 30/10 historiens siste møte. De avsluttet sitt 20-årige samarbeid med å foreslå oppløsning av seg selv. Det ble et hyggelig gravøl.

Leder i Regionrådet, ordfører i Sigdal Tine Norman takket for en god prosess. – Det var jo på mange måter Sigdal som starta prosessen da vi fikk en invitasjon fra Kongsberg. Men det har vært en god og ryddig prosess som kunne blitt ugrei – men jeg opplever at det har vært gode diskusjoner og ikke noe negativt.

Heder til Modum og Krødsherad
– Nå er det slik at dette forumet oppløses, men vi skal fortsette å samarbeide der det er hensiktsmessig. Kanskje samarbeider vi nå bedre enn noen gang på enkelte områder. Det vil jeg berømme Modum og Krødsherad for!

- Dette må vi kunne beskrive som en lykkelig skilsmisse, sier ordfører i Krødsherad Knut Martin Glesne. – Det er hyggelig å stå sammen, både på bilde og i samarbeidet – det skal vi gjøre videre.
- Tjenestesamarbeid har vi både hit og dit, og det kommer vi til å fortsette å ha flere av mellom kommunene i Midt-Buskerud. Det er den regionalpolitiske satsinga vi flytter på.

Reiseliv, Ramfoss og Grønt Fagsenter
Modums ordfører Sunni G. Aamodt stemmer i. – Vi vil fortsette godt samarbeid. En viktig ting å huske på framover er Grønt Fagsenter! Det må det være frisk bris rundt – det må synes og løftes fram videre. – Det vil også bli viktig å ta kontakt med hverandre når det dukker opp felles saker, slik at vi kan fronte felles interesser for eksempel i større samarbeidsorganer som Osloregionen.

- Vi står mer og mer sammen om reiseliv og turisme. Det har denne sommeren vist oss, sier Tine Norman. – Ja, jeg håper vi kan fortsette å kjøre rundt med en liten bil med «Norefjell er mer enn Norefjell», supplerer Knut Martin Glesne.

I dag skal ordførerne videre i møte i rådet for Ramfoss. Også dette er et eksempel på samarbeid som ruller videre, helt uavhengig av regionrådet.

Fylkesråden takket
Fylkesråd for næring og tannhelse i Viken fylkeskommune Johan Edvard Grimstad takket for samarbeidet i Regionrådet. – Jeg takker for at jeg har blitt mer kjent med dette området og denne gjengen. Og det er bra dere ikke har blitt uvenner – for det skal godt gjøres om dere ikke må samarbeide videre, blant annet om samferdsel, slo han fast.