Hjemlevering av varebestillinger til fastboende og fritidsinnbyggere i Norefjellregionen - Pick App

Viken fylkeskommune er nærmest stengt ned før påske som følge av økt smittefare med mutasjoner av Covid 19. Hva gjør lokale nisjeleverandører og leverandører når kundene ikke kan komme og handle varene?

Testarena Norefjell har i samarbeid med nettbutikkløsningen og leveringstjenesten Pick App satt i gang bestilling og levering for Norefjellområdet til både fastboende og fritidsinnbyggere. Tjenesten ble satt opp rett før vinterferien og har nå vært i prøve noen uker, og er nå mer aktuell nå enn noen gang.

Vi har allerede registrert over 60 brukere og har mottatt 16 bestillinger på dagligvarer, som plukkes fra lokale matvarebutikker i Krødsherad og Sigdal, sier daglig leder Pelin Smines fra selskapet Sammevei As som leverer tjenesten. Vi leverer i hele regionen - fra Eggedal til Noresund, rettere sagt Tempelseter, Haglebu, Solesetra, Skallandslia, Sjusjøen, Rakketjennåsen, Gamleseter, Bøseter, Norefjellbyen, Norehammeren.

Mottak av bestillinger og utkjøring av leveranser skal utvides til flere hytteområder. Det handler jo om smittevern, at vi skal prøve å begrense antall mennesker i butikkene, samtidig som tjenesten opprettholder lokalt salgsvolum. Det handler om å tilby noe nytt til kundene og støtte lokalt næringsliv. Planen de neste ukene er å identifisere flere hytteområder som kan dra nytte av Pick App sin teknologi og omstillingsevne, samt å gjøre enda flere lokale leverandører tilgjengelig for kundene.

Det er enkelt å ta i bruk tjenesten sier Christian Haugen, som allerede har fått kjørt hjem varer fra lokal butikk etter bestilling i Pick App. Jeg bare lastet ned appen i Apple Store på mobilen. Deretter satt jeg inn min profil og betalingsinformasjon. Jeg la inn adressen min i på fjellet og fikk tilgang til å handle dagligvarer lokalt, samt en rekke lokale leverandører som leverer produktene sine i hele området på Norefjell. Jeg fant blant Trollbua, Norsk Alpakka, Sansegården Olavsbråten, Økologisk Spesialkorn, Søndre Bjerkerud Bringebær, Jokstad Vilt og Tamt, Eventyrsmak og Haglebu Turistheim.

Vi håper også å få levere produktene til Solumsmoen Gårdsbryggeri, men dette er avhengig av at kommunene godtar søknad om salgsbevilling over nett, sier Smines. Hun håper tjenesten oppleves som lettvint og nyttig både for fritidsinnbyggere og fastboende. (Salgsbevilling ble vedtatt av kommunestyret i Krødsherad den 18.03.2021)

Pick App er en handle og leverings-app som setter lokale kjøpmenn i kontakt med nye og eksisterende kunder. Etter et par måneder med testing ble tjenesten lansert i Oslo i august. Det var respons fra dag én. Lokale butikker med sterke merkevarer som meldte seg på markedsplassen og de første bestillingene kom umiddelbart. Etter tre måneder var årsomsetningen allerede om lag 800 000 kroner.

Per Arne Lislien, prosjektleder for Testarena Norefjell forteller at flere gode mobilitetstjenester vil komme på plass fremover for å gi fastboende og fritidsinnbyggere i Norefjellregionen muligheten til å ta grønnere valg. Det vil komme flere bestillingstjenester og leveringstjenester som vil samarbeide for å sikre lønnsomhet og redusert utslipp. Prosjektet Testarena Norefjell, Best uten bil, leverer prosjekter og tjenester besluttet i en lokal styringsgruppe ledet av Krødsherad Kommune.

Mer informasjon om prosjektet Testarena Norefjell Best uten bil og Pick App:

Her kan du laste ned appen fra App store

Her kan du laste ned appen fra Google play

Kontaktinformasjon:

Per Arne Lislien, Prosjektleder for Testarena Norefjell Best uten bil

tlf: 920 92 902

Knut Martin Glesne, ordfører Krødsherad kommune, styringsgruppeleder Grønn Mobilitet tlf 950 24 779

Pelin Smines, Daglig leder Pick App tlf 408 51 298

Kunde av Pick App