Høstferiefest og fritidsinnbyggerdag i Norefjellregionen

Bli med på Høstferiefest og fritidsinnbyggerdagen ved Skistua lørdag 8. oktober fra 11:00 - 15:00. Det blir god stemning og relevant info fra kommune og reiseliv. Nore Rein, Bjørnis og alpakkaer fra Norefjell Alpakka kommer.

Det blir også mulighet for å kjøpe mat og lokalt håndtverk.

Visit Norefjell  og Krødsherad kommune ønsker velkommen til infodag for fritidsinnbyggere på Norefjell.

Fra kommunen kommer Kommunalsjef Samfunn Jørgen Moe, byggesaksbehandler Lasse Olsen og leder for tekniske drift Roy Andre Midtgård,  de skal ta for seg temaene du finner nedenfor, og det blir muligheter for å slå av en prat.

Planarbeider for renovasjon - om prosjektet og planarbeidet

Bakgrunn
Som følge av varslede nye krav om utsortering og materialgjenvinning av bioavfall og plastavfall i avfallsforskriften, vil det være behov for en oppgradering av dagens returpunkter for avfall fra fritidsbebyggelse. Videre er det behov for å finne lokalisering for en ny og bedre gjenvinningsstasjon og en eventuell omlastingsstasjon for avfall i Krødsherad.
I forbindelse med oppgraderingen av returpunkter og gjenvinningsstasjon/omlastingsstasjon har Krødsherad kommune en forpliktelse til å avklare lokalisering og sørge for klargjøring av grunn og infrastruktur for de nye renovasjonsanleggene som skal etableres.

Hensikt og målsetting med planarbeidet
Hensikten med planarbeidet er å avklare lokalisering og relevante forhold for etablering av nye returpunkter for avfall fra fritidsbebyggelse og ny gjenvinnings/omlastingsstasjon for avfall i Krødsherad kommune. Planprogrammet skal avklare hvilke områder som skal inngå i områdereguleringen. Hjemmelen for dette ligger i § 32 i forskrift om konsekvensutredning.
Det er besluttet å innføre utvidet kildesortering på samtlige returpunkt, og samtidig redusere dagens 20 returpunkt til om lag 10. Det skal hovedsakelig etableres delvis nedgravde beholdere på de nye/utvidede returpunktene.
Krødsherad kommune er en reiselivskommune med mange fritidsbeboere og satser i fremtiden på grønn mobilitet i fjellet. Dette vil kunne påvirke hvordan man tenker renovasjon i fremtiden. Per dags dato er ambisjonen «større og færre».

Planprogrammet
• Planprogrammet må redegjøre for aktuelle alternativer som har vært vurdert, redegjøre for relevante konsekvenser, og beskrive begrunnelsene for de valgte alternative som skal reguleres videre.
• Det må som en del av planprogramarbeidet gjøres nødvendige utredninger for at valget av alternativer skal være tilstrekkelig belyst. Behovet for eventuelle utredninger knyttet til denne beslutningen må avklares med berørte myndigheter.
Oppstart av arbeid med planprosess og planprogram for kildesortering for fritidsbebyggelse og etablering av gjenvinnings-/omlastingsstasjon i Krødsherad kommune, ble varslet til regionale myndigheter 24.06.21 og i Bygdeposten 26.06.21.
Målsetning for fremtidige renovasjonsløsninger.

Mål og strategi for fremtidig renovasjonsløsninger for fritidsbebyggelse
• Redusere antall returpunkter i kommunen fra dagens 20 til om lag 10 plasser.
• Ha en gunstig lokalisering i forhold til fritidsbebyggelsen og hytteeiernes reisemønster/reisevei,
• Være tilstrekkelige mange/store nok plasser slik at kø og overbelastning unngås.
• Etableres slik at andre veifarende, fastboende og turister ikke tar seg til rette og overbelaster renovasjonsordninger som kun skal være for kommunens fritidsbeboere.
• Ikke være skjemmende for nabobebyggelsen,
• Utformingen skal være estetisk tiltalende.

Utover dette gjelder egne tekniske utformingskrav til selve punktet.

Solcellepaneler - Informasjon/saksgang for montering

Hovedregelen er at det ikke er søknadsplikt for solcelleanlegg på eksisterende bygg, men det er en rekke unntak:

• Anlegget skal være innenfor en bruksenhet og en branncelle.
  • Mange reguleringsplaner har krav om materialbruk og taktekking. Dersom det for eksempel er krav om en spesiell type taktekking, kan det ikke monteres solceller på tak uten å søke dispensasjon.
  • Montering av solceller kan medføre søknadspliktige fasadeendringer dersom bygningens karakter endres. Dette er spesielt viktig dersom det monteres solceller på vegg.
    • SEFRAK registrerte bygg har en verneverdi i seg selv, og for disse byggene skal kommunen vurdere hvorvidt det er søknadsplikt.
    • Kulturlandskapet langs Krøderfjorden mellom Krøderen og Noresund er vurdert som nasjonalt viktig. Oppsetting av solceller i dette området skal varsles kommunen.
  • Frittstående solcelleanlegg er søknadspliktig.

Dispensasjonen skal vurderes i hver enkelt sak. Kommunen legger vekt på fjernvirkninger, trafikksikkerhet og andre momenter som kan føre til ulempe for naboer og områdets helhet.

Kontakt byggesaksansvarlig Lasse Olsen i Krødsherad kommune, for spørsmål om din eiendom trenger å søke om byggetillatelse eller dispensasjon.

Send e-post til byggesaksansvarlig her

Flytte på hytta - veiledning og eksempel på søknad om bruksendring og midlertidig personlig dispensasjon

Program Bjørnis:

• Kl. 12
  • Kl. 13
  • Kl. 14

I tillegg vil vi demonstrere slukking av brann i kjele, og brann i gassbeholder. Tidene på dette blir omtrent:

• Kl. 11.30
  • Kl. 12.30
  • Kl. 13.30

Som i fjor tenker vi å ha loddtrekning av premier i forbindelse med Bjørnis-showet.

Videre kommer følgende bedrifter og organisasjoner:

Trye Sykler

Olympique