Hvordan vil du ha det i framtida? Velkommen til utopiverksted

Vi ønsker å invitere deg til et spennende gratis arrangement med matservering.

Du inviteres til et utopiverksted – for å finne ut hvordan vi vil ha det i framtida.
Meld deg på ved å fylle ut påmeldingsskjemaet for utopiverksted (DOCX, 15 kB)og send skjemaet på epost til hannely@viken.no.

Hvordan kan vi utvikle vår region til å bli et enda bedre sted å bo og trives? Hvilken rolle kan vi alle
spille, og hvilke verdier er viktig for oss? Velkommen til en kveld med høytenking, idéer og dialog på
kryss og tvers av roller, sektorer og grupper!

Et utopiverksted er ikke et sted hvor vi skal snakke om hvordan vi tror fremtiden skal bli, men
hvordan vi ønsker at den skal bli.

Viken fylkeskommune har et pilotprosjekt på stedsutvikling og besøksforvaltning der vi samarbeider tett med kommunene og regionrådet for Norefjell-reinsjøfjell. Vi ønsker å bruke innspillene fra verkstedet i arbeidet for et bærekraftig og involverende lokalsamfunn, med konkrete innspill til hvordan de fem kommunene rundt Norefjell og Reinsjøfjell sammen kan ta vare på fjellet og bruke besøks- og opplevelsesnæringene for å utvikle de lokalsamfunnene de vil ha i framtida.

Definisjonen på et Utopiverksted er en systematisk arbeidsmetode for deltakende samfunnsutvikling. Verkstedet inneholder en kombinasjon av ulike faser og dialogmetoder som brukes for å komme fram til svar på hvilken samfunnsutvikling og hvilke verdier vi ønsker oss i fremtiden.

Det arrangeres to like verksteder, ett på samfunnshuset i Eggedal sentrum, Sigdal og ett på Kaffistugu i Nesbyen. Velg den dagen og det stedet som passer best for deg! Vi serverer middag kl 16:30-17:00. Meld fra om allergier ved påmelding.

Vi arrangerer to like verksteder:

2. mai kl. 16.30 - 21.00: Samfunnshuset i Eggedal sentrum, Sigdal.

3. mai kl. 16.30 - 21.00: Kaffistugu, over Embetsgarden, Nesbyen.

Forberedelser: Du trenger ikke annet enn å melde deg på og komme med åpent sinn.

Program

Vi starter med servering 16:30 – slik at energien er på topp, så starter verkstedet kl. 17:00 og varer til
kl. 21:00.

Med oss på laget har vi Ove Jakobsen og Vivi Storsletten som skal lede oss gjennom verkstedet.
De har arbeidet med denne metodikken i en årrekke og hatt verksted i mange kommuner.
De har nå et samarbeid med KLP og KS nasjonalt for å stimulere til lokalsamfunnsutvikling over hele
landet.

Ove Jakobsen er professor og Vivi Storsletten er Førsteamanuensis, begge ved Handelshøgskolen,
Nord universitet i Bodø. Vi ønsker et representativt tverrsnitt av befolkning – unge og eldre, tilflyttere og bygdefolk, student
eller i jobb, ja vi ønsker rett og slett deltakere som speiler mangfoldet av innbyggerne i de fem kommunene Krødsherad, Sigdal, Nore - og Uvdal, Nesbyen og Flå. Dette er årsaken til at vi i påmeldingen ønsker bosted og alder registrert.

Det er et øvre tak på 40 deltakere per kveld. Meld inn din interesse hvis du ønsker å være med, vi tar
kontakt.

Les mer om oppstart og utopiverkstedene, samme sted kan du melde deg på, frist 26. april

For påmelding fyll ut skjema nedenfor og send e-posten til hannely@viken.no :

Påmeldingsskjema for utopiaverksted (DOCX, 15 kB)