Informasjon om testing, karantenetid og retesting for innreisende til Norge etter 2. januar 2021.

For å bedre smittekontrollen stilles det strenge krav til personer som ankommer Norge fra røde og gule land/områder.

• Alle innreisende må kunne fremvise en negativ koronatest som er tatt i løpet av de 72 siste timene før ankomst.
  • Alle innreisende må i karantene i 10 dager etter at de har ankommet Norge.
  • Alle innreisende må teste seg ved grensestasjonene eller senest 24 timer etter ankomst.
  • Alle innreisende må registrere navn og kontaktopplysninger slik at de kan følges opp i bostedskommunen.

Noen grupper har unntak fra disse reglene, slik som samfunnskritisk personell og barn under 12 år.

Arbeidsgiver/oppdragsgiver har plikt til å se til at regler knytta til testing, karantenetid og retesting blir overholdt.

Fra regjeringens pressekonferanse onsdag 13 januar 2021:

«De som ikke lar seg teste innen 24 timer risikerer saftige bøter. Opp mot 20 000 kroner er vanlig for brudd på forskriften, sier Mæland. Utlendinger med falske attester på negativ covid-19-test vil ikke bare bli bortvist, men bøtelagt».

Les mer her:

Spørsmål om testing og symptomer på Covid-19 (Koronavirus) Krødsherad Kommune

Spørsmål om testing og symptomer på Covid-19 (Koronavirus) rettes nå til Noresund legekontor på telefonnummer 32 15 09 00 i legekontorets åpningstid som er fra kl. 08:30-11:30 og kl. 12:30-15:00.

Spørsmål knytta til korona, for eksempel spørsmål om karantene, isolasjon osv., rettes til kommunens koronatelefon på telefonnummer 928 77 089 mandag-fredag fra kl. 08:00-15:00.

Ved sykdom på en av dagene legekontoret er stengt, må man holde seg hjemme. Ta kontakt med legekontoret så snart det er åpent. Ved behov for å snakke med helsepersonell før den tid, ta kontakt med legevakt på Ringerike sykehus på telefonnummer 116 117.

Følg med på kommunens koronasider