Kommunal kompensasjonsordning for lokale virksomheter

Krødsherad kommune er tildelt 1 035 000 kr fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD). Midlene skal brukes som kompensasjonsordning for lokale virksomheter som er særlig hardt rammet av lokale eller nasjonale smitteverntiltak.

Hvem kan søke?

• Virksomheter innenfor reiselivs-, arrangements-, overnattings- og serveringsnæringene, turbil/taxinæring, sport- og fritid, samt kunst og underholdning som er direkte berørt av smitteverntiltak innført desember 2021.
  • Andre som av ulike grunner faller utenfor generelle kompensasjonsordninger og som er direkte berørt av koronapandemien kan også søke ved særlig god begrunnelse.
  • Virksomheter må ha forretningsadresse i tilskuddskommunen.

Hva kan det søkes om tilskudd til?

• Det kan søkes om kompensasjon for økonomiske tap i form av omsetningssvikt og/eller økte kostnader som følge av koronapandemien.
  • Støtten gjelder for perioden januar 2022.
  • Støtte kan avkortes i den lokale ordningen dersom virksomheten har mottatt annen offentlig støtte for samme tidsperiode.
  • Midlene fordeles etter reglene for offentlig støtte i forbindelse med koronakrisen og veilederen til Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Bagatellmessig støtte vil unntaksvis kunne benyttes.

Søknaden sendes inn på regionalforvaltning.no
Veiledning for innlogging og søknadsutfylling får du på portalen.

Søknadsfrist: 20. april 2022

Ved spørsmål kontakt: