Kommunen engasjerer seg i drukningsforebyggende arbeid!

Flyte tok forrige uke initiativ til et møte med beredskapsrådgivere, ordførere og teknisk ansvarlige i kommune-Norge. Krødsherad kommune var en av over 50 kommuner som deltok i det digitale samarbeidsmøtet.

Hvert år drukner rundt 90 mennesker i Norge, noe som er 90 for mange. Selv om det i dag gjøres mye godt arbeid innen drukningsforebygging, er det fortsatt mange utfordringer knyttet til retningslinjer og beste praksis.

Å bry seg kan redde liv

Det beste vi alle kan gjøre i sommer er å bry oss. Om oss selv, og om hverandre. Det handler om å være oppmerksomme i situasjoner hvor mennesker utsetter seg for risiko på, i eller ved vann. Og om å gi beskjed om denne risikoen. Det er lov å fortelle bestefar at også han bør bruke flyteplagg. Det er lov å være den i vennegjengen som tar til orde for å redusere alkoholkonsumet på båtturen. Og badeplassen blir enda tryggere om vi alle følger med på både egne og andres barn. Eller voksne for den saks skyld. Å bry seg er tross alt å vise kjærlighet.

(Kilde: Flyte.no)

I sommer vil kommunen støtte opp om Flytes viktige budskap på sosiale medier.

Hovedtemaene for samarbeidsmøte

• Etablering av vannsikre kommuner: Forankring av ansvar for å skape "vannsikre kommuner" i lokalforvaltningen.
  • Svømme- og livredningsopplæring i skolen
  • Forebyggende arbeid for den voksne befolkningen: Tiltak rettet mot å øke bevisstheten og ferdighetene blant voksne.
  • Sikkerhetsopplæring: Opplæring for personer som har ansvar for sikkerhet ved vannaktiviteter.
  • Opplysningsarbeid: Informasjonskampanjer for å øke generell kunnskap om sikkerhet ved vann.
  • Risikoanalyse og tilsyn: Utførelse av risikoanalyser samt sikkerhet, vedlikehold og tilsyn ved vannområder.

Formålet med Flyte er å forebygge drukning gjennom å være en aktiv og ledende pådriver i det drukningsforebyggende arbeidet. Foreningen fokuserer på å gjennomføre informasjonstiltak, kampanjer og opplæring som en del av en samordnet innsats for å redusere drukningsulykker i Norge.

Om Flyte

Flyte er en ideell organisasjon som skal forebygge drukning. Flyte vil samle alle som jobber med drukningsforebygging i Norge, med mål om å koordinere arbeidet og redusere antall drukningsulykker.

Flyte ble stiftet våren 2022 av Redningsselskapet, Norges Svømmeforbund, Norges Livredningsselskap, Norges Padleforbund, Den Norske Turistforening og NTNU. Siv Jensen er daglig leder.

(Kilde: Flyte.no)