Krødsherad har fått tildelt vinmonopol

Det ble selvsagt stor ståhei og høy eplemost føring i stetteglass, når prosjektleder Ellen Anne Bye, informerte ordfører og kommunedirektør om at Krødsherad er en av kommunene som i denne runden har fått tildelt vinmonopol. Johooo, sa de i kor, samtidig som smilet nesten gikk rundt på begge to.

Her kan du lese hele pressemeldingen fra vinmonopolet datert 12.11.2020

- Under refereres utdrag fra pressemeldingen som omhandler Krødsherad.

Vinmonopolets styre vedtok i dag tre nye steder for butikketablering. I tillegg har vi syv andre steder fra tidligere vedtak, hvorav trolig minst to lar seg åpne i 2021.

Vinmonopolet ønsker å åpne disse butikkene i 2021, forutsatt at vi finner egnede lokaler i den enkelte kommune.

Vinmonopolet har vært opptatt av å sikre geografisk spredning og å prioritere kommuner og handelssteder som ikke har Vinmonopol.

- Krødsherad i Viken teller turist- og skidestinasjonen Norefjell. Det er drøyt 2.000 hytter i kommunen. Norefjell Ski & spa et av Nord-Europas største hotell og leilighetsanlegg med kapasitet til 1.900 besøkende. Årlig handel i Noresund er rundt 125 millioner kroner fordelt på åtte butikker.

Krødsherad i Viken

Krødsherad med turistdestinasjonen Norefjell er en av de siste store turistkommunene uten pol. Kommunen har 2.200 innbyggere, ca. 2.000 hytter og fritidsboliger samt 1.900 sengeplasser på Norefjell Ski & Spa, Nord-Europas største hotellanlegg som ved siden av 244 rom og suiter også har 161 frittstående resortleiligheter. Dette anlegget har alene ca. 150.000 gjestedøgn i året.

Det bygges mellom 40 til 80 nye hytter i kommunen årlig. På de mest hektiske dagene i påsken er det registrert 30.000 personer i kommunen.

Ved siden av 700 fastboende teller tettstedet Noresund to dagligvarebutikker, to interiørbutikker, jernvare, frisør, sport og smykkebutikk med en samlet omsetning på rundt 125 millioner kroner. Total detaljhandel i Krødsherad var i 2019 snaut 160 millioner kroner.

Noresund ligger omtrent 40 km unna de nærmeste polene i Flå, Hønefoss, Eggedal og Vikersund.

Kommunens tre dagligvarebutikker skal alle pusse opp og utvide i 2021, et frempek om gode vilkår for varehandel i kommunen i årene fremover.