Krødsherad kommune søker frivillige og ønsker kontakt med de som har behov for støtte

Kriseledelsen i Krødsherad kommune har torsdag 19.03.2020 sendt ut et nytt befolkningsvarsel til sine innbyggere. Denne gangen ber vi om at både folk som ønsker å bidra frivillig og de som har behov for støtte i den krevende situasjonen vi befinner oss i melder seg på epost eller SMS til kommunen.

Kriseledelsen i Krødsherad har i den pågående pandemihendelsen som førsteprioritet å skape gode forutsetninger for robuste kapasiteter på samfunnskritiske funksjoner i kommunen over tid. Av den grunn har Krødsherad kommune et kommunalt frivillighetsregister som del av sin overordnede beredskapsplan. Dette registeret ønsker vi nå å fylle opp ytterligere.

I tillegg oppfordrer vi også de som ikke nødvendigvis har et eget nettverk rundt seg til å melde seg. På den måten kan vi bidra til at ressurser og behov finner hverandre. Det kan være nok at noen tar en telefon til en annen som har behov for å snakke litt.

Kommunen vil i første omgang kun registrere alle de som ønsker å melde seg inn i frivillighetsregisteret. Dersom det oppstår et konkret behov, vil den frivillige kontaktes direkte.  De som melder inn behov om hjelp vil vurderes, prioriteres og kontaktes fortløpende.

Følgende melding er sendt:

Krødsherad kommune: I en tid da usynlige krefter ser ut til å tvinge frem større avstander mellom mennesker, må vi motvirke dette ved å stå tettere sammen! Kommunen oppfordrer derfor alle i Krødsherad som har behov for hjelp og støtte, samt de som vil gjøre en frivillig innsats i sitt nærmiljø, om å sende en e-post til krodsherad.kommune@krodsherad.kommune.no. Oppgi ditt navn og telefonnummer, samt alder og hva du trenger hjelp til eller hvordan du kan bidra. Du kan også svare på SMS til tlf. 95 91 88 89.

Med hilsen ordfører Knut Martin Glesne og kommunedirektør Stig Rune Kroken