Lokal avklaring barnehage, skole og SFO

Barnehagene i Krødsherad kommune

Krødsherad kommune har besluttet å gjenåpne de kommunale barnehagene fra onsdag 22. april. Gjenåpningen skal skje kontrollert, men med nødvendige smitteverntiltak på plass.

Foreldre/foresatte, barn og ansatte skal være trygge på at åpningen skjer på en forsvarlig måte. Folkehelseinstituttet jobber med å lage nasjonale veiledere og opplæringsopplegg for å unngå smitte. Disse vil bli oversendt kommunene innen 16.04., og vi kommer tilbake med mer informasjonen når disse er mottatt.

Skolene og SFO i Krødsherad kommune

Krødsherad kommune åpner 1.- 4. trinn i skolen og SFO fra 27. april. Gjenåpningen skal skje kontrollert, med nødvendige smitteverntiltak på plass.

Målet er at alle elever skal tilbake på skolen før sommeren. Smittesituasjonen tilsier at det blir en forsiktig og gradvis gjenåpning, og Folkehelseinstituttet vil komme med retningslinjer på hvordan skoletilbudet kan organiseres slik at smittevern blir tilstrekkelig ivaretatt.

Det blir unntak fra plikten til å gå på skole for barn i risikogrupper og barn som lever sammen med familie i risikogrupper, for å minimere risiko for alvorlig sykdom. Disse vil fortsatt få fjernundervisning.

Skoleeiere skal fortsatt gi et skoletilbud til alle utsatte barn og unge, og for alle med foreldre/foresatte med samfunnskritiske funksjoner.

Skoleskyss

Brakar jobber med å få på plass skoleskyss fra 27. april. For å sikre skoleskyss ved en eventuell forskyvning av skoletider må dette tas hensyn til. Vi har løpende dialog med Brakar slik at vi kan gå tydelig ut med hvordan skoleskyss vil foregå i god tid før 27.4