Ny rapport - Krødsherad kommune er blant landets best styrte kommuner

Krødsherad kommune er etter kommuneindeksen 2022, utarbeidet av Agenda Kaupang for Storebrand Livsforsikring AS, rangert som nr.7 av Norges best styrte kommuner i året som gikk.

Det er viktig å måle hvordan kommunene gjør jobben sin. Vi mener god kommunal styring betyr effektiv drift og gode finanser. I rapporten prøver vi å identifisere de best styrte kommunene, for at andre kommuner skal kunne lære av dem, sier Rune Holbæk i Agenda Kaupang. Vår konklusjon er at god ledelse og hardt arbeid er nødvendig for å få gode resultater i kommunene. Det er ikke nok med mye penger eller flaks, understreker Agenda Kaupang.

- Resultatene fra rapporten gir grunnlag for å slippe jubelen løs. Å havne på en sjuende plass av landets 356 kommuner i kåringen «Norges best styrte kommuner» der tjenestekvalitet, kostnadseffektivitet og finanser sammenstilles er en stor og viktig anerkjennelse av den kommunale drifta. Dette er en stor honnør til alle medarbeidere som hver eneste dag sørger for at innbyggerne får meget godt tilpassede tjenester. Tusen takk til alle dere! Det er også grunn til å honorere kommunestyrer som over tid har fattet framtidsrettede valg, og vært svært bevisste på å bygge et solid økonomisk fundament, sier kommunedirektør Stig Rune Kroken.

- Krødsherad kommune har god politisk og administrativ styring. Vi drifter effektivt, samtidig som vi gir gode tjenester med lave kostnader, sier Kroken, og trekker fram at dette ikke hadde vært mulig uten flinke og dedikerte medarbeidere, dyktige nær-ledere og godt samarbeid mellom folkevalgte og administrasjon. Andre suksesskriterier er godt samarbeid med tillitsvalgte samt rom for faglig utvikling og innovasjon ute i virksomhetene.

Kommuneindeksen legger vekt på kommunen i rollen som tjenesteprodusent. I utarbeidelsen av rapporten er det stilt forretningsmessige krav til kommunene: effektiv drift og gode finanser. Målingene legger stor vekt på kostnader, kvalitet og finanser.

Agenda Kaupangs konklusjon er altså at god ledelse og hardt arbeid er nødvendig for å få gode resultater i kommunene. Dette handler mye om hvordan vi møter fremtidsutfordringene, og hvordan vi klarer å skape en god og livskraftig kommune for innbyggerne våre.

Ordfører Knut Martin Glesne bobler over av begeistring:

- Samspillet mellom oss folkevalgte, mellom folkevalgtorganer og administrasjon samt mellom de ulike nivåene i administrasjonen, er en del av vår oppskrift. Vi har ikke jobbet for en høy plassering på en liste, men med høy oppmerksomhet på, og respekt for de interessene vi forvalter. Folkevalgte som tar ansvar utover den perioden de er valgt for gjør det mulig for Krødsherads til å score høyt på en slik test. En pliktoppfyllende og ærgjerrig administrasjon som lojalt følger opp, skaper resultater som vi ser i årets rapport, sier ordfører Knut Martin Glesne.

- Jeg, og mine kolleger i kommunestyret skal klappe oss selv på skulderen, og være stolte av det kommunen har oppnådd, men vi skal først og fremst takke vår hardt-arbeidende administrasjon. Når det skal spises kake, er det administrasjonen som skal få takken for innsatsen, avslutter Glesne.