Oppfriskningsdose til alle over 75 år

Folkehelseinstituttet råder de som er 75 år eller eldre til å ta en oppfriskningsdose med koronavaksine. På grunn av økende smitte, og en mer smittsom variant av koronaviruset anbefaler regjeringen en ny oppfriskningsdose for alle som er 75 år eller eldre. I tillegg anbefaler de oppfriskningsdose for beboere på sykehjem. Anbefalingen gjelder fra 1. juli. Krødsherad kommune har startet organiseringen av arbeidet med vaksineringen.

Folkehelseinstituttet anbefaler følgende prioriteringsrekkefølge:

1. Sykehjemsbeboere og sårbare personer som er 75 år og eldre med hjemmesykepleie
  2. Aldersgruppen 80 år og eldre
  3. Aldersgruppen 75-79 år

Beboere på Kryllingheimen har fått tilbud om koronavaksine. Organiseringen er i gang for å gi tilbud til personer over 75 år med hjemmesykepleie. Prioriteringsgruppe 2 og 3 vil få tilbud om vaksine f.o.m uke 33.

Innbyggere i aktuelle grupper vil bli kontaktet for timeavtale, og det er dermed ikke nødvendig å ringe for å bestille time.

Intervall mellom dosene

Den 2. oppfriskningsdose med koronavaksinen kan tidligst gis 4 måneder etter 1. oppfriskingsdose. Dersom du er usikker på når du fikk de ulike vaksinedosene kan du logge inn på Helsenorge.no og sjekke der.

Gjennomgått omikroninfeksjon

Gjennomgått omikroninfeksjon ser ut til å gi en lavere grad av immunstimulering sammenlignet med tidligere varianter. Anbefalingen om ny oppfriskningsdose for nevnte målgruppe gjelder derfor uavhengig av om man nylig har gjennomgått infeksjon. Tidsintervall fra tilfriskning etter gjennomgått infeksjon til ny oppfriskningsdose bør være minimum 3 uker, men et lengre intervall vil som regel gi en bedre immunrespons.