Reis koronasmart til skolen

Krødsherad kommune støtter Viken fylkeskommune i deres innstendige oppfordring til alle innbyggere om å være med på et krafttak for å minske smittefaren og trykket på skolebussene.

Både vi og fylkeskommunen er helt enige om at alle barn og unge med lang og utrygg skolevei skal få plass på bussen. Men for å få bukt med problemet med overfylte skolebusser, må vi nå be om at de som ikke har krav på skoleskyss eller har gyldig billett finner andre måter å komme seg til skolen på.

Dette er godt smittevern på bussen

For alle reisende gjelder Helsedirektoratets anbefalinger om smittevern. I Viken anbefales det nå blant annet å:

• benytte alle sitteplasser som ikke er sperret av. Det er bedre å sitte skulder mot skulder enn å stå i midtgangen.
  • holde avstand til andre passasjerer og unngå kontakt ansikt til ansikt.
  • bruke munnbind når du ikke kan holde anbefalt avstand til andre.
  • kjøpe billett på forhånd. Du kan ikke bruke kontanter om bord.
  • vask hendene ofte og grundig.
  • hoste i papirlommetørkle eller albuen.
  • ikke gå om bord dersom du ser at det er trangt om plassen.
  • ikke reise kollektivt hvis du er syk eller hvis du er på vei til eller fra testing for Covid-19.