Status og informasjon om vaksinering

• Vi er nå ferdige med å vaksinere innbyggere født på 1960-tallet og tidligere. Dersom noen i de aldersgruppene ikke har fått vaksine, eller har timeavtale, bes de ta kontakt på vaksinetelefon 901 96 152.

• Helsemyndighetene har de siste ukene gitt flere ulike forordninger når det gjelder intervall for andre vaksinedose. Anbefalingen fra myndighetene er nå at kommunene ikke bør gi ut time til andre dose før størsteparten av innbyggere har fått første dose. Dette for å unngå stadig forandring av timer pga nye forordninger. De som vaksineres i ukene fremover nå vil derfor ikke få time til andre dose før det er mer avklart hvilket doseintervall som skal brukes.

• Kan du møte opp for vaksinasjon på kort varsel? Da kan du sette deg opp på kommunens ringeliste for vaksine ved å ringe vaksinetelefonen 901 96 152.
  • ​For å stå på listen, må du:

- Ha fylt 18 år

- Bo i Krødsherad kommune

- Kunne møte opp for vaksinasjon på torsdager innen 30 minutter

-Personer som har fått første dose med koronavaksine, kan ikke sette seg på ringelisten.

Slik fungerer det:

• Kommunen må følge Folkehelseinstituttets prioriteringsliste for hvem som skal få vaksine først. Men av og til blir det vaksinedoser til overs, og for å få brukt disse dosene, er det nødvendig med en liste over personer som kan stille til vaksinasjon på kort varsel. Innbyggere på ringelisten vil bli prioritert inn mot samme prioriteringsgruppe som vi ellers vaksinerer. Dette vil si at når vi vaksinerer i gruppe 9 (45-54 år), vil vi fortrinnsvis ringe innbyggere i denne aldersgruppen som har satt seg på liste, dersom vi har doser til overs.
  • Tilslutt vil vaksineteamet takke for all velvilje og fleksibilitet fra dere innbyggere når det gjelder timer til vaksinasjon. Den fleksibiliteten trenger vi også videre i sommer når vi får økt antall doser i ferieukene.