Takk til hytteeiere og nye rutiner fra 20.04.20

Kjære fritidsinnbyggere/«hytteKryllinger»

Kriseledelsen i Krødsherad kommune vil sende en stor takk til våre fritidsinnbyggere for at dere lojalt unnlot å bruke hytte/ leilighet gjennom påsken. Krødsherad kommune har med sine 2200 innbyggere bare to fastleger på vårt lokale legekontor, og en omsorgstjeneste som er tilpasset våre innbyggere. En stor pågang av skader eller behov for omsorgstjenester hadde derfor blitt svært krevende å håndtere.

Fra mandag 20.04. opphever regjeringen forbudet om bruk av fritidsbebyggelse.

Samtidig sier regjeringen følgende: Selv om det etter denne datoen ikke blir straffbart å overnatte på hytta, gjelder fortsatt rådet om å unngå unødvendige fritidsreiser. Dette rådet gjelder inntil videre.

Konkret om Norefjell:

Krødsherad kommune har sammen med lokale entreprenører hatt et tilsyn med fritidseiendommene i kommunen så lenge forbudet om bruk av fritidsbebyggelse har vart. Dette tilsynet opphører 20.04.

Skiløyper kjøres så lenge Norefjell turforening mener dette er hensiktsmessig.

Restauranter og spisesteder åpnes dersom eier selv ønsker dette, og nasjonale retningslinjer knyttet til hygiene og avstander mm kan innarbeides.

Norefjell og Krødsherad er en veldig sentral og lett tilgjengelig destinasjon, og vi forventer at noen vil besøke oss i tiden som kommer. Dere er selvfølgelig hjertelig velkommen, men følg regjeringens anbefalinger, og vis ekstra aktsomhet.

Dersom det er behov for å kontakte lege skal fastlegen deres kontaktes fremfor lokalt legekontor. Ved akutt sykdom gjelder fortsatt 113.

Med vennlig hilsen

Ordfører                                                                                      Kommunedirektør

Knut Martin Glesne                                                                    Stig Rune Kroken