Tiltak fra Krødsherad kommune gjeldende fra 02.11.2020 - 01.12.2020

Det er pr nå avdekket 4 smittetilfeller i Krødsherad. De to første smittetilfellene i Krødsherad ble avdekket onsdag den 28.10.20. Det er med stor sannsynlighet at en av to smittekilder er avdekket, og at dette dreier seg om importsmitte fra Polen. Det andre opprinnelige smittetilfellet har ingen relasjon til det første, og kommunen har ingen videre antagelser om hvor denne smittekilden kommer fra.

Det er pr nå god oversikt over smittetilfellene og nærkontakter. Alle prøvesvar fra nærkontakter foreligger, og alle er bekreftet negative.

For å hindre smittespredning, da vi ser at epidemien eskalerer i samfunnet og nærliggende kommuner, er det viktig at det nå settes inn forebyggende tiltak i Krødsherad. Det er vurdert at disse tiltakene vil ha relativt liten konsekvens for den enkelte, satt opp mot den samfunnsmessige gevinsten, og effekten de vil kunne ha ved å kunne stanse et større utbrudd av Covid-19 i Krødsherad.

Tiltakene vil gjøre det enklere å holde barnehager og skoler åpne, samtidig som vi skal beskytte de mest sårbare gruppene, og hindre smitte inn i helseinstitusjoner. Dette er en viktig prioritet hos oss.

Kriseledelsen har etter anbefaling fra kommuneoverlegen den 02.11.2020 satt i verk følgende tiltak som vil være gjeldende frem til 01.12.2020;

Tiltak i Krødsherad fra 02.11.2020 - 01.12.2020

Fritidsatkiviteter for barn og unge (til og med 19 år)
  • Anbefales at opprettholdes på dagens nivå.
Organiserte innendørs fritidsaktiviteter for voksne (fra 20 år)
  • Bør settes på vent i perioden.
Kryllingheimen - endrede besøksrutiner

Her finner du endrede besøksrutiner

• Det legges til rette for en besøksordning for pårørende til pasienter ved Kryllingheimen
  • Dagsenter aktivitet utgår i perioden

Samfunnshus - utleie
  • Utleie ved Noresund samfunnshus og Krøderen samfunnshus settes på vent, det vil si at alle treninger, bygdekino og andre arrangementer utgår i perioden.
Noresund svømmehall
  • Tilbud for barn i følge med voksne opprettholdes – max 16 pers (3-5 familier)
  • Tilbud for ungdom over 12 år (opp til 19 år) opprettholdes – max 10 pers
  • Tilbud for voksne/pensjonister utgår i perioden.

Her finner du øvrig informasjon om svømmehallen

Kommunehuset
  • Det er viktig at det gjøres forhåndsavtaler for møte med saksbehandlere.
  • Døren til kommunehuset vil være åpen fra 09:00-14:00.
  • Servicetelefonen vil være åpen fra 09:00-14:00.
  • Fysiske møter, kurs og reiser i kommunal/offentlig regi begrenses til et absolutt minimum.
  • Kommunehusets møterom er ikke tilgjengelig for utlån mellom 08:00 og 15:30 – de som låner møterom på kveldstid må vaske kontaktflater etter bruk.
Generelle råd og anbefalinger
  • Anbefaler å følge de nye nasjonale rådene om å være sammen med færre personer i sosiale sammenhenger, i kortere tid og ikke med for mange forskjellige personer i løpet av en uke.
  • Anbefaler å ikke ha mer enn 5 gjester i hjemmet samtidig i tillegg til husstandsmedlemmer.
  • Anbefaler hjemmekontor for arbeidstakere med oppgaver som ikke krever fysisk oppmøte hele/deler av arbeidsuken.
  • Anbefaler å unngå kollektiv reiser til og fra Oslo
  • Dersom man ikke kan unngå å reise kollektivt til/fra Oslo - anbefales bruk av munnbind på reisen.
  • Vi skal følge nasjonalt krav til utendørsarrangementer (maks 600, fastmonterte seter)
  • Følg de nasjonale tiltakene fra 28.10.20 – du finner de her
Noresund legekontor
  • Alle som får en luftveisinfeksjon med feber, hoste, tungpustethet, tap av smak- eller luktesans, sår hals, eller føler seg syke, må ta kontakt med legekontoret på tlf: 32150900. De har telefontid fra 08:30 – 11:30 og 12:30-15:00 for å avtale tid for å bli testet for Covid-19.

Viktig: Ikke møt opp på legekontoret uten avtale.

Koronatelefon

Har du spørsmål eller andre henvendelser, om smitte, karantene og isolasjon kan du ringe vår koronatelefon 92877089, den er åpen alle hverdager fra kl.08:00-10:00.

Sammen kan vi bidra til å stanse utbruddet av covid-19 ved å følge grunnleggende smittevernregler:

• Hold minst 1 meters avstand til andre
  • Ta covid-19 test hvis du har luftveissymptomer
  • Hold deg hjemme hvis du er syk (gjelder all sykdom)
  • Vask hendene grundig og ofte. Bruk eventuelt spritvask.
  • Host og nys i papirlommetørkle, eller i albukroken dersom du ikke har lommetørkle for hånden.