ÅRSPLAN 2024– 2025
Årsplan og årshjul 2024-2025 (PDF, 2 MB)
Årsplanen er et arbeidsredskap for personalet og dokumenterer barnehagens valg og begrunnelser. Årsplanen gir informasjon om barnehagens pedagogiske arbeid til myndighetsnivåene, barnehagens samarbeidsparter og andre interesserte .
Årsplanen fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg. Årsplanen skal vise hvordan barnehagen vil arbeide for å omsette rammeplanens formål og innhold og barnehageeiers lokale tilpasninger til pedagogisk praksis.
I tillegg til årsplanen, har vi en virksomhetsplan som inneholder mer utfyllende lesning vedrørende satsningsområdene, verdier og rammebetingelser. Den finner dere på hjemmesiden til Krødsherad kommune- oppvekst- Krøderen barnehage.
Samarbeid, andre instanser og kontaktinformasjon
Samarbeid med andre instanser
Barnehagen samarbeider blant annet med: PPT, barnevernstjenesten, BUP, helsestasjon, fysioterapeut , Noresund barnehage, Krødsherad skole og SFO og flyktningetjenesten. De ulike instansene har forskjellig kompetanse. Vår oppgave er å utfylle hverandre, slik at det enkelte barns behov blir ivaretatt.
Samarbeidsutvalg—SU
SU er et samarbeidsorgan som skal sikre samarbeid med barnas hjem, og har ansvar for den alminnelig drift.
Eierrepresentant: Hanne Kagiavas Torp.
Foreldrerepresentanter:
Oransje : Marianne Råen
Grønn : Mariann Solli
Blå / Gul : Anette Bøe
Personalrepresentanter: Siv Solheim, Marit Breivik og Maren Marie Aaskjær
Sekretær: Ingunn Svartås (styrer)
Tur– og festkomite
Arrangerer sosiale arrangementer utenom barnehagen. I
denne komiteen sitter Øyvind Jokerud, Gøril Ødegård og Erik Råen
Kontaktinformasjon
Krøderen barnehage
Post adr. Besøksadr:
Pb. 54 Byåsen 9
3537 Krøderen 3535 Krøderen
E– post: ingunn.svartaas@krodsherad.kommune.no
Tlf: 41688066
Avdelingene:
Oransje: 454 10 179
Lena Holmen. lena.holmen@krodsherad.kommune.no
Mari Øen: mari.oen@krodsherad.kommune.no
Grønn: 926 00 281
Maren Rundtom: maren.rundtom@krodsherad.kommune.no
Blå: 466 37 232
Gul: 454 10 814
trine.slevigen@krodsherad.kommune.no
maren.marie.aaskjær@krodsherad.kommune.no
.
Fakta om barnehagen
Krøderen barnehage er kommunal 4- avdelings barnehage. I år er barnehagen 10 år. Det skal feires 13. oktober med flagg og ballonger, bursdagsleker, underholdning, kake og saft. Alt som hører med i en barnebursdag:)
Logoen til Krøderen barnehage består av fire sirkler med avdelingenes farger;
oransje, grønn, gul og blå. Den oransje sirkelen står for barns lek. Leken skal ha en fremtredende plass i barns liv og den skal være en naturlig del av deres hverdag her. Den grønne sirkelen står for naturen som vår lekeplass og det enkle friluftsliv. Den gule og blå sirkelen står for uteaktiviteter på henholdsvis sommer og vinter.
Slagordet vårt er «Den beste starten». Vi skal jobbe for at barna skal få den beste starten her i Krøderen barnehage. Naturlig utvikling i naturlig miljø er den beste starten barnas kan få.
Handlingsplakaten for Oppvekst
Alle barn og unge i Krødsherad skal oppleve et trygt og inkluderende leke– og lærings-
miljø
- Jeg møter barn og voksne med et smil
- Jeg er tilstede for og ser hvert enkelt barn
- Jeg ønsker alltid barnets beste
- Jeg har fokus på barnets sterke sider og gode egenskaper
- Jeg er ærlig, inkluderende og tydelig overfor barn og voksne
- Jeg er en god rollemodell som er endringsvillig, inkluderende og omsorgsfull
- Jeg legger til rette for godt samarbeid med hjemmet gjennom lyttende, ærlige og positive møter
- Jeg lytter til hva barnet og foresatte forteller, og gjør noe med det
- jeg tar tak i mobbing, utestengelse og annen krenkende atferd
Jeg er bevisst på å gi alle en plass i fellesskapet
Satsningsområder
Livsmestring og helse i barnehagen
Livsmestring har fått sin plass i verdigrunnlaget i rammeplanen for barnehagen, der knyttes livsmestringsbegrepet til et godt liv med god fysisk og psykisk helse (Udir 2017). Det finnes ingen enkel oppskrift. Alle barn må behandles individuelt og ut fra personlighet og egenskaper. Men først og fremst skal lives LEVES og ikke mestres. Positive erfaringer med omsorgsfulle og tilstedeværende ansatte fremmer barns trivsel og livsglede i barnehagehverdagen. Det er stor sannsynlighet for at positive erfaringer i barneårene utgjør en forskjell for barnet senere i livet. Barna må kjenne på kroppen at de er GODE NOK, selv om de ikke mestrer alt de prøver.
Naturen som vår lekeplass
I Krøderen barnehage har vi umiddelbar nærhet til flotte naturområder. Med et aldersspenn fra 1– 6 å, stiller de fire avdelingene med ulike forutsetninger for hvordan naturen tas i bruk som lekeplass. Vi er opptatt av en gradvis og naturlig progresjon, der barna får gode opplevelser og erfaringer med det enkle friluftslivet, som Krøderen barnehage er tuftet på. Skogen er en naturlig arena for lek, opplevelser og
læring. Her får fantasien og
kreativiteten vokse. Natur
elementene innbyr til problem-
løsning og et mangfold av bruksområder som man ikke finner på en opparbeidet lekeplass. I
naturen stimuleres alle sanser, de grunnleggende motoriske
ferdighetene utvikles og det er en utmerket arena for språkutvikling og begrepslæring. Her skjer en naturlig utvikling i et naturlig miljø.
Nærmiljøet har også mye spennende å by på som barna også skal få kjennskap til.
Trafikksikker barnehage
Barnehagen har ansvar for barnas sikkerhet, også når det gjelder trafikk. Trafikk er nå integrert som en del av rammeplanen gjennom fagområdet nærmiljø og samfunn. Å være en trafikksikker barnehage krever at følgende kriterier er oppfylt: Dokumentasjon på trafikksikkerhet, trafikkopplæring og samarbeid om dette mellom barnehage og hjem.
Oransje avdeling (4– 6 år):
På Oransje avdeling går barn født i 2018 og 2019. Alle barn skal få utvikle seg, lære og oppleve fremgang. Barna har forskjellig utgangspunkt og må få tilrettelagt utifra sin utvikling. Vi ønsker å variere leketemaer og miljøer ved å ta barnas interesser og engasjement på alvor. Førskolegruppa er barna født i 2018 og i år kaller de seg «Ulvene». Fokus i denne gruppa er at barna skal øve seg på å være selvstendige, sette egne grenser, toleranse for at vi er forskjellige- i tillegg til skoleforbedrende aktiviteter gjennom lek. Vi ønsker at barna skal glede seg til å begynne på skolen, samtidig som de må vite realiteten at de ikke kan disponere sin egen tid på samme måte som i barnehagen. Målet er at barna skal få de beste forutsetninger for å mestre og oppleve overgang til skole på en positiv måte.
Grønn avdeling (2– 4 års alderen:
Fra rundt 2– års alderen oppdager barnet sin egen vilje. De vil være selvstendige og klare ting selv. Samtidig har de mye følelser som de ikke vet hvordan de skal formidle. Barn i denne alderen er nysgjerrige og vitebegjærlige. De vil gjerne finne ut hvordan ting henger sammen og hvorfor.
Blå og Gul avdeling (1– 2 år- Toddlerne):
Toddler betyr «den som stabber og går». I denne alderen er pedagogikken mye knyttet opp mot barnas primærbehov (spise, drikke, sove), men også trygghet er helt grunnleggende. Mye av læringen foregår i hverdagssituasjoner i samspill med andre barn og voksne. Vi ønsker å tilbringe mye tid ute– naturlig utvikling i naturlig miljø er den beste starten barna kan få.
Bursdagsfeiring
Bursdag skal så klart markeres i barnehagen:) Barnet blir feiret på sin avdeling med flagg og bursdagssamling. Barnet får bursdagskrone og velger en pakke fra bursdagskassa.