Handlingsveileder i møte med barn og unge

Bedre Tverrfaglig Innsats (BTI) er en modell for å bli bedre til å ivareta barn, unge og deres foreldre. Handlingsveiledere med ulike verktøy og veiledninger, samt en elektronisk stafettlogg, skal bidra til en tidligere innsats. 

Gå til elektronisk stafettlogg på stafettlogg.no

trekant bti.jpg - Klikk for stort bilde

Handlingsveileder BTI

Nivå 0: Undring

På dette nivået blir du oppmerksom på undringen og kjenner magefølelsen. Du kan bruke verktøy for å konkretisere og utforske det du undrer deg over. Dette er avklaringsfasen for medarbeidere, hvor den det gjelder skal involveres så tidlig som mulig.
1. Undring oppstår

Med undring menes observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål vedrørende barns utvikling, helse, trivsel eller livssituasjon.

Eventuelle spørsmål utfra obserasjoner eller hendelser kan gi grunnlag for å undersøke barnets livssituasjon nærmere. Undring innebærer ingen antakelser eller konklusjoner. 

Verktøy

Tegn og signaler hos barn og unge (DOCX, 47 kB)

2. Konkretiser undringen

Konkretiser undringen for et barn. Del undringen med nærmeste leder / pedagogisk team.

Skriv ned observasjoner, situasjoner og handlinger, dette hjelper deg til å danne seg et klarere og større bilde av barnet / ungdommen. Vær så konkret som mulig. Del din undring og dine observasjoner med en leder / kollega / pedagogisk team. Husk at du eier uroen selv om andre kanskje ikke er enig med deg.

Verktøy

Undringsnotat (DOCX, 63 kB)

3. Del undringen med de det gjelder

Gjennomfør en samtale med barnet / ungdommen og med foresatte.

Tidlig brukermedvirkning er viktig for å komme frem til en felles forståelse av barnet / ungdommen / situasjonen. Vurder hvor mye av møtet barnet/ ungdommen skal delta på i forhold til aldre, modenhet og motivasjon. Hvis barnet / ungdommen ikke er med, sørg for at barnets stemme er med. Dette kan gjøres ved samtale i forkant av møtet, bruk skjema samtale med barn. For små barn vil observasjonene og eventuelle utsagn være viktige som barnets stemme. 

Forbered deg til ensamtale om undring, drøft gjerne med en kollega. Samtalen skal være likeverdig. Du deler din undring på en respektfull måte som opprettholder muligheten for videre samarbeid. Oppsummeringen av samtalen gjøres i et referat. 

Verktøy: 

Snakkemedbarn.no

Slik snakker du med barn (korus.no)

Undringssamtale med barn (DOCX, 45 kB)

Undringssamtale med foresatte (DOCX, 46 kB)

Samtykkeerklæring barn og unge (DOCX, 45 kB)

4. Grunn til videre oppfølging?

I samarbeid med barn/ ungdom/ foresatte vurderes behovet for videre oppfølging.

Dersom det er enighet om å fortsette samarbeidet, avtales et nytt møte. Gå videre til nivå 1 i handlingsveilederen. Dersom det ikke er nødvendig , gå til trinn 5. 

5. Avslutt oppfølgingen

Dersom det ikke er grunnlag for videre oppfølging, avslutter dere saken.

Barnet / ungdommen / foresatte involveres i avgjørelsen. Takk de involverte for godt samarbeid. Minn barn/ ungdom / foresatte at de er velkomne til å be om hjelp dersom det skulle oppstå nye vansker på ett senere tidspunkt. Dokumenter avgjørelsen i et referat. 

 

Nivå 1: Beskriver innsats innenfor hver enkelt tjeneste

Dette nivået beskriver innsatsen som settes i gang på eget arbeidssted. Sammen med barnet/ungdommen/foresatte planlegges, gjennomføres og evalueres oppfølging og tiltak.
1. Skap felles forståelse

Avtal møte med foresatte og eventuelt barnet/ungdommen for å komme frem til en felles forståelse av undringen. Bli deretter enig med foresatte/barnet/ungdommen om videre tiltak (dette kan være som en del av undringssamtalen med foresatte på nivå 0).

Vurder sammen aktuelle tiltak i hjemmet og i barnehage/skole/helsestasjon. Avtal oppfølgingsmøte senest innen fire uker.

Dersom barnet/ungdommen ikke deltar i møtet, avtales det hvem som har ansvar for å informere og involvere barnet/ungdommen i avgjørelsene.

Verktøy:

Referatmal (DOCX, 45 kB)

2. Iverksett tiltak

Avtalte tiltak iverksettes og gjennomføres på aktuelle arenaer. Dette kan innebære bruk av tiltak fra eksterne samarbeidspartnere og også vedtak.

3. Oppfølgingsmøte

Barnet/ungdommen har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og at barnet/ungdommens meninger skal vektlegges. Dersom barnet/ungdommen ikke deltar på møtet - avklar hvem som har ansvar for å snakke med barnet/ungdommen i forkant av møtet.

Gjennomfør oppfølgingssamtale

Begynn møtet med å gjøre en oppdatert vurdering på undringen fra forrige møte. Har noe endret seg? Nye perspektiver, momenter eller observasjoner? Bli enige om felles forståelse.

Alle involverte parter drøfter og reflekterer over i hvilken grad tiltakene har ført til at barnets/ungdommens situasjon har endret seg.

Med utgangspunkt i evalueringen, fatt en beslutning om veien videre:

1. Tiltakene har hatt ønsket effekt, det er ikke lenger grunn til å undre/bekymre seg. Avslutt oppfølgingen.

2. Tiltakene har effekt, men dere er fremdeles ikke i mål og arbeidet fortsetter. Eller Dere ser at tiltakene ikke har gitt ønsket effekt, men vurderer at det kan iverksettes andre tiltak innen egen tjeneste. Juster tiltak og avtal et oppfølgingsmøte. Trengs det veiledning/råd fra hjelpetjenestene, meld sak inn til ressursteam (se trinn 4).

3. Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt. Det er behov for hjelp fra andre tjenester og for å drøfte videre innsats. Meld sak til ressursteam (se trinn 4), evt. ta direkte kontakt med aktuell tjeneste. Når andre tjenester involveres, gå til nivå 2.

Verktøy:

Møtemal (DOCX, 45 kB)

4. Ressursteam

Dette er et tverrfaglig sammensatt møte, bestående av foresatte og evt. barnet/ungdommen, stafettholder, rektor/styrer, representant fra helsestasjonen, PPT og barnevern. Teamet skal bidra tidlig inn i en undring/bekymring, samt ha fokus på tidlig hjelp og riktige tiltak. Stafettholder er ansvarlig for å informere foresatte om ressursteam både muntlig og skriftlig, samt innhente samtykke.

Verktøy:

Ressursteam - informasjon til ansatte (DOCX, 48 kB)

Ressursteam - info til foresatte (PDF, 108 kB)

Samtykkeerklæring barn og unge (DOCX, 45 kB)

Møtemal (DOCX, 45 kB)

Referatmal (DOCX, 45 kB)

 

Nivå 2: Tverrfaglig innsats

Dette nivået beskriver enkelt tverrfaglig samarbeid mellom fortrinnsvis to tjenester.
1. Opprett kontakt med annen tjeneste

Stafettholder tar kontakt med en eller flere tjenester som barnet/ungdommen og foresatte ønsker skal involveres.

Bruk møtemalen og planlegg nettverksmøte. Møtemalen skal sikre involvering og et felles formål med møtet.

Tenk gjennom mulige tiltak i forkant av møtet og hvordan barnets/ungdommens rett til medvirkning ivaretas.

Verktøy:

Samtykkeerklæring barn og unge (DOCX, 45 kB)

Møtemal (DOCX, 45 kB)

2. Opprett stafettlogg

Krødsherad kommune bruker Conexus som elektronisk samhandlingsverktøy. Stafettloggen samler informasjon, mål, tiltak og ansvar. I tillegg er det logg, meldingsfunksjon og kalender. Deltakerne i nettverket har tilgang til stafettloggen. Stafettloggen er et godt verktøy i nettverksmøter, da den også fungerer som et møtereferat.

Verktøy:

Informasjon om stafettholder og stafettlogg (.docx) (DOCX, 48 kB)

3. Nettverksmøte

Presenter saken for nettverket. Start møtet med å gjøre en oppdatert vurdering på undringen fra forrige møte. Har det tilkommet nye perspektiver, momenter eller observasjoner? Bli enig om felles forståelse.

De ulike deltakerne i nettverket, inkludert barnet/ungdommen/foresatte bidrar med sine refleksjoner og perspektiver, og medvirker i valg av tiltak.

Drøft tiltak i møtet, og lag en plan.

Avtal neste møte og evaluering av planen, senest innen 4 uker.

Avklar hvem som er stafettholder - videreføre eller endre? I kompleks og langvarig oppfølging er det naturlig at dette ansvaret ligger hos en av hjelpetjenestene.

Stafettholder har ansvar for møteledelse, referat og oppdatering av stafettlogg.

4. Iverksette tiltak

Gjennomfør avtalte tiltak på de ulike arenaene.

Verktøy:

Informasjon om stafettholder og stafettlogg: Se under nivå 2.2.

Møtemal (DOCX, 45 kB)

5. Nettverksmøte og oppfølging

Gjennomfør nettverksmøte

Barnet/ungdommen har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og at barnet/ungdommens meninger skal vektlegges. Avklar hvem som har ansvar for å snakke med barnet/ungdommen i forkant av møtet, for å innhente opplevelsen av endring.

Begynn møtet med å gjøre en oppdatert vurdering på undringen fra forrige møte. Har noe endret seg? Nye perspektiver, momenter eller observasjoner? Bli enige om felles forståelse.

Alle involverte parter drøfter og reflekterer over i hvilken grad tiltakene har ført til at barnets/ungdommens situasjon har endret seg.

Verktøy:

Info om stafettlogg og stafettholder: Se under nivå 2.2.

Møtemal (DOCX, 45 kB)

6. Nettverksmøte og beslutning om veien videre

På basering av evalueringen dere har gjort, fatt en beslutning om veien videre:

1. Tiltakene har hatt ønsket effekt. Det er ikke lenger grunn til undring/bekymring. Avslutt loggen.

2. Tiltakene har effekt, men dere er fremdeles ikke i mål og arbeidet fortsetter. Eller: Dere ser at tiltakene ikke har gitt ønsket effekt, men vurderer at det kan iverksettes andre tiltak innen egen tjeneste.

3. Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt. Det er behov for en ny vurdering i forhold til problemstillingen og videre fremdrift. Gå videre til nivå 3.

4. For barnet/ungdommen det er aktuelt for: Informer om rettigheter til individuell plan (IP). Se også prosedyre i Compilo, "Koordinerende enhet - opp til 18 år".

Hvis foresatte og barnet/ungdommen ønsker IP, informer om søknadsskjema for helse- og omsorgstjenester 

Blir søknaden innvilget og IP skal opprettes, har stafettholderen ansvar for overføring av stafettlogg til oppnevnt koordinator for IP.

Arbeidet organiseres videre gjennom IP og stafettholder erstattes av koordinator.

Stafettlogg avsluttes og koordinator oppretter IP i aktuelt fagsystem. 

Verktøy:

Info om stafettlogg og stafettholder : Se under nivå 2.2.

 

Nivå 3: Omfattende tverrfaglig samarbeid mellom flere tjenester

1. Forberedelse til utvidet nettverksmøte

Stafettholder avtaler et møte med foresatte og barnet/ungdommen.

1. Drøft og klargjør problemstilling og ønsket fremdrift.

2. Gjennomgang av utprøvde tiltak. Hva har fungert? Hva har ikke fungert?

3. Utarbeid en beskrivelse av nåværende situasjon, der både foresattes, barnets/ungdommens og fagperspektivet vektlegges.

4. Stafettholderen, barnet/ungdommen og de foresatte blir enige om hvilke andre fagpersoner/tjenester som skal inviteres inn i nettverket. Skriv nytt samtykke.

5. Bli enige om hvem som skal legge frem beskrivelsen i utvidet nettverksmøte.

Verktøy:

Samtykkeerklæring barn og unge

Informasjon om stafettlogg og stafettholder: Se under nivå 2.2.

2. Utvidet nettverksmøte

Stafettholder kaller inn til utvidet nettverksmøte. Barnet/ungdommen har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og meningene skal vektlegges. Avklar hvem som har ansvaret for å snakke med barnet/ungdommen i forkant av møtet.

Møtestruktur:

1. Stafettholder leder møtet.

2. Beskrivelse av situasjonen legges frem.

3. Gjennomgang av hva som er prøvd av tiltak og hvilke erfaringer man har gjort seg.

4. Refleksjon og undring for å komme frem til felles forståelse som skaper grunnlag for veien videre.

5. Mulige handlingsalternativer drøftes og klargjøres.

3. Utvidet nettverksmøte - beslutning om veien videre

Det er fire mulige utfall av utvidet nettverksmøte:

1. Tiltakene har foreløpig ikke effekt, men man fortsetter arbeidet og forventer bedring over tid. Avtal nytt nettverksmøte innen 4 uker. Arbeidet fortsetter i nivå 2.

2. Endring i tiltak innenfor etablert nettverk. Avtal nytt nettverksmøte innen 4 uker. Arbeidet fortsetter i nivå 2.

3. Det er behov for tiltak fra andre tjenester. Stafettholder og foresatte tar kontakt /skriver henvisning/melding. Avtal nytt nettverksmøte innen 6 uker. Arbeidet fortsetter i nivå 2.

4. For barnet/ungdommen det er aktuelt for: Informer om rettigheter til individuell plan (IP).

Hvis foresatte og barnet/ungdommen ønsker IP, informer om IP.

Blir søknaden innvilget og IP skal opprettes, har stafettholderen ansvar for overføring av stafettlogg til oppnevnt koordinator for IP.

Arbeidet organiseres videre gjennom IP og stafettholder erstattes av koordinator.

Stafettlogg avsluttes og koordinator oppretter IP i Dips Samspill.

Kontaktinfo

Mona Høgli
Veileder psykisk helse/ruskonsulent
E-post
Mobil 41 27 48 30
Therese Haug Riis
Spesialpedagog i Krødsheradskolen
E-post