Lokal forskrift: Skoleregler

Lokal forskrift om skoleregler ved Krødsherad skole ble vedtatt av kommunestyre i sak 147/2024 den 12.12.2024.

§ 1. Formål 

Alle elever i Krødsheradskolen har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring, jf. opplæringslovens § 12. Skolereglene skal fremme dette for elevene. Reglementet skal danne grunnlaget for at elever viser respekt og tar medansvar for et trygt og godt læringsmiljø. Elevene skal bli gode medborgere og skolereglene skal fremme livsmestring. 

Skolen har nulltoleranse for krenking som mobbing, vold, diskriminering, rasisme og trakassering, jf. opplæringsloven § 12-3

Skolen skal samarbeide med elever og foresatte i arbeidet for å nå målene og gjennom dette samarbeidet skal elevene settes i stand til å ta gode valg. Det forebyggende og oppfølgende arbeidet med skolemiljø, skal skolen arbeide kontinuerlig og systematisk med. 

Reglene skal bidra til god læringskultur, godt samarbeid, god trivsel, respekt og medansvar. Reglementet skal fremme god orden, oppførsel og gode arbeidsvaner. 

§ 2. Virkeområde 

Skolereglene omfatter Krødsherad skole i Krødsherad kommune. 

Skolereglene inneholder elevenes plikter og rettigheter, samt sanksjoner ved brudd på reglene. 

Skolereglene inneholder også organisering av skoledemokratiet, elevens beste og elevens rett til medvirkning. 

Skolereglene skal gjennomgås for elevene på alle trinn i løpet av de første skoledagene i august hvert skoleår. 

Skolereglene gjøres kjent for foresatte på første foreldremøte om høsten hvert skoleår. 

Skolereglene gjelder: 

  • i skoletiden på skolens områder
  • på skoleveien
  • ved skoleskyss med buss eller taxi 
  • på SFO 
  • under leksehjelp på og utenfor skolen 
  • på alternative opplæringsarenaer 
  • på skoleturer og ekskursjoner i skolens regi 

Brudd på reglene håndteres, i samarbeid med foresatte, når skolen blir gjort kjent med saken. 

Skolen kan utarbeide trivselsregler tilpasset lokale forhold som presiserer reglene i denne forskriften. I skolens trivselsregler kan ikke sanksjoner stå. Alle sanksjoner står i dette kommunale skolereglementet. Rektor fastsetter ved lokale behov hensiktsmessige lokale trivselsregler og ivaretar medvirkning fra elever og foresatte. 

Ved eventuell motstrid er angjeldende forskrift om skoleregler overordnet den enkelte skoles lokale regler.

§ 3. Elevens beste og elevens rett til å bli hørt 

I alle saker som behandles etter dette reglementet, skal hensynet til elevenes beste være et grunnleggende hensyn. Dette må sees i sammenheng med reglene i Grunnlovens § 104 andre ledd og barnekonvensjonens artikkel 3. Skolen skal også ta hensyn til de andre elevenes beste, ikke bare vurdere enkeltelevens beste. Skolen skal ivareta elevens rett til å bli hørt i saker som angår dem, jf. opplæringsloven §§ 10-1 og 10-2.

§ 4. Elevens rettigheter 

Alle elever har rett til et helsefremmende, inkluderende, trygt og godt skolemiljø. Elevene har rett til å bli behandlet med respekt og omtanke av medelever og voksne på skolen. 

Alle som arbeider på skolen, skal følge med på skolemiljøet og har en aktivitetsplikt, jf. opplæringsloven § 12, for å sikre et trygt og godt skolemiljø til den enkelte elev.

§ 5. Regler for orden

Orden innebærer å komme til rett tid, ha med seg riktig utstyr, møte forberedt, ha gode arbeidsvaner og arbeidsinnsats. 

Elevene i Krødsheradskolen skal: 

  • møte presis på skolen og til undervisning 
  • ha skolesakene i orden - ha med nødvendige læremidler og utstyr
  • gjøre arbeid man blir pålagt og overholde frister 
  • bidra til å holde skolens arealer ute og inne, rent og ryddig 
  • holde seg innenfor skolens område, dersom annet ikke er avtalt med en ansatt ved skolen 
  • ved fravær fra pliktig opplæring: Skolen skal ha beskjed snarest mulig dersom eleven er forhindret fra å møte tidsnok eller ved sykdom. Skolen skal varsle elevens foresatte snarest mulig dersom eleven uteblir fra skolen uten at beskjed er gitt. Udokumentert fravær vektlegges når eleven skal vurderes i orden. 

Alle elever får låne en digitale enhet av Krødsherad kommune.

Elevene i Krødsheradskolen skal: 

  •  ha den digitale enheten med på skolen og sørge for at den er tilstrekkelig ladet til å kunne brukes gjennom hele skoledagen
  •  følge kommunens gjeldende reglement for IKT-utstyr som signeres av elev og foresatte ved oppstart hvert skoleår 

§ 6. Regler for oppførsel

Elevene skal oppføre seg slik at de selv og andre trives, og slik at alle får et trygt og godt læringsmiljø på skolen. 

Elevene i Krødsheradskolen skal: 

  • behandle medelever, ansatte og andre som elevene møter i skolehverdagen med respekt uansett kjønn, nasjonalitet, religion, livssyn, seksuell orientering m.m. 
  • følge beskjeder fra alle skolens ansatte 
  • ta godt vare på skolens eiendeler, inkludert personlig digital enhet 
  • delta i opplæringen og ikke forlate skolens område uten tillatelse
  • vise nettvett og digital dømmekraft 
  • avtale akseptabel bruk av KI (kunstig intelligens) i den enkelte besvarelsen som skal leveres til vurdering 
  • bruke digitalt utstyr til skolerelaterte aktiviteter når ansatte ved skolen har bestemt at det skal brukes

Oppførsel som anses som brudd på reglene for oppførsel (se § 9): 

  • utsette andre mennesker for krenkende ord eller handlinger som mobbing, diskriminering, rasisme, utestenging, vold eller trusler. Det innebærer også at slag, spark, spytting og bruk av gjenstander som kan skade et annet menneske er helt uakseptabelt 
  • true andre mennesker med verbale utsagn, blikk/kroppsspråk eller med våpenliknende gjenstander 
  • jukse på prøver eller i annet skolearbeid - ikke møte til undervisning 
  • ta bilder/film/lyd av medelever eller ansatte uten samtykke 
  • dele bilder/film/lyd av medelever eller ansatte ved skolen uten samtykke 
  • publisere informasjon som krenker enkeltpersoner eller grupper 
  • spille om penger og andre ting av verdi 
  • bruke plagg som helt eller delvis dekker ansiktet, jf. opplæringsloven § 27-2 
  • laste ned ulovlig materiale fra Internett, som pornografisk, rasistisk og annet materiale som rammes av norsk lov eller regler for databruk
  • Farlige gjenstander: Det er ikke tillatt å ha med farlig redskap eller våpen. Etter avtale med ansatte kan eleven ha med kniv/øks på tur 
  • Rusmidler: Det er forbudt å ha med/bruke tobakk, snus, e-sigarett/vape, alkohol, narkotika eller andre rusmidler i skoletiden og under alle skolens arrangementer. Dette gjelder på alle arrangement i skolens regi 
  • Brus, energidrikk og godteri: Det er ikke tillatt å ha med seg eller drikke/spise noe av dette uten egen avtale med ansatte

§ 7. Elektronisk og digitalt utstyr, og digitale rettigheter 

  • Krødsheradskolen er en mobilfri skole. Mobilen/smartklokke som tas med på skolen settes i flymodus, låses inn ved skolestart og låses ut ved skoleslutt. Krødsheradskolen følger nasjonal anbefaling fra Utdanningsdirektoratet om elevers tilgang til og bruk av private mobiltelefoner og smartklokker på skolen. 
  • Den kommunale digitale enheten er levert med nødvendig programvare. Elevene skal ikke fjerne eller legge til programvare eller bruke privat Google-konto. 
  • Påloggingsinformasjon skal aldri utleveres til andre, hold brukernavn og passord hemmelig.
  • Krødsherad kommune er ikke ansvarlig for tap av data på digitalt utstyr. 
  • IKT-reglement for grunnskolene i Krødsherad kommune skal følges.

§ 8. Vurdering i orden og oppførsel 

  • Grunnlaget for vurdering i orden og oppførsel er om elever opptrer i samsvar med 
  • § 5, § 6 og § 7 i dette reglementet (Lokal forskrift om skoleregler i Krødsherad kommune). 
  • Ved vurdering av orden og oppførsel gjelder forskrift til opplæringsloven (1. august 2024).

§ 9. Sanksjoner ved brudd på reglene for orden og oppførsel 

  • Alle reaksjoner må stå i forhold til alvorlighetsgraden av brudd på skolereglene. Det innebærer at det må være forholdsmessighet mellom forseelse og sanksjon. En sanksjon bør gis så snart etter reglementsbruddet som mulig. De nasjonale føringene for bruk av fysisk inngripen følges. 
  • Kollektiv straff kan ikke benyttes for brudd på regler som er utført av enkeltelever.

Ved brudd på reglene for orden og oppførsel i Krødsheradskolen gjelder følgende sanksjoner: 

  • Samtale og dialog om regelbruddet med en ansatt på skolen.
  • Muntlig eller skriftlig melding til foresatte. 
  • Pålegg om å utføre oppgaver før eller etter skoletid for å rette opp skader som eleven er ansvarlig for. 
  • Inndragelse av snus, tobakk, e-sigaretter/vape, rusmidler, energidrikk, brus og godteri.
  • Inndragelse av farlige gjenstander som kan benyttes til å skade andre, inventar eller bygninger. Foresatte bes om å hente dette. 
  • Inndragelse av mobiltelefon ut skoledagen. Foresatte bes om å hente denne. 
  • Midlertidig inndragning av skolens digitale enhet. 
  • Avgrensing av området en elev kan være på. 
  • Pause på andre tidspunkt enn andre elever. 
  • Ved dårlig oppførsel på skolebuss eller i drosje, kan elevene miste retten til skyss for en periode. 
  • Brudd på opphavsretten til tekst, bilder, musikk, film eller lyd kan føre til rettslige sanksjoner. 
  • Sette ned karakter i orden og/eller oppførsel etter gjentatte regelbrudd eller særlige grove enkelthendelser, jf. forskrift til opplæringsloven (1. august 2024). 
  • Bortvisning fra opplæringen for enkelttimer eller resten av skoledagen (1.–7. trinn), jf. opplæringsloven § 13-1 tredje ledd
  • Bortvisning fra opplæringen for enkelttimer, resten av skoledagen eller inntil tre dager på (8.–10. trinn), jf. opplæringsloven § 13-1 tredje ledd. Bortvisningen som gjelder for opptil tre dager, gjelder ved alle opplæringsarenaer, også opplæring som er planlagt fram i tid (8.–10. trinn). 
  • Før det blir gjort vedtak om bortvisning, skal en ha vurdert andre mindre inngripende tiltak, jf. opplæringsloven § 13-1 andre ledd
  • Foresatte skal få beskjed før en elev i 1. til 7. trinn blir vist bort for resten av skoledagen. Skolen har tilsyn med eleven selv om eleven ikke deltar i opplæringen. Skolen skal kunne be foresatte om å hente barnet sitt i de mest alvorlige tilfellene. 
  • Vedta midlertidig eller permanent skolebytte i særlige tilfeller jf. opplæringsloven § 13-2
  • Ved bruk av vold, særlig provoserende atferd eller andre grove eller gjentatte brudd på skolereglene, kan elever vises bort fra opplæringen. 
  • Skolens ledelse vil i de mest alvorlige sakene ta kontakt med politiet med en gang. Dette gjelder når elever har med/benytter rusmidler og der en elev har påført vold, alvorlig skade på andre mennesker, inventar eller bygning. Ved alvorlige trusler skal også skolen henvende seg til politiet straks. Foresatte kontaktes så raskt som mulig i slike saker. 
  • Fysisk refsing og kollektiv avstraffelse er ikke tillatt. Eleven plikter å overholde ilagte sanksjoner. Ved manglende overholdelse kan eleven ilegges nye sanksjoner.

§ 10. Anmeldelse av straffbare forhold 

Skolen vil anmelde straffbare forhold til politiet.

§ 11. Erstatningsansvar 

Skolens eiendom og utstyr skal behandles med forsiktighet og omtanke. Skolen må i alle saker vurdere erstatningsansvaret ut ifra en rimelighetsvurdering, og ta hensyn til elevens alder, utvikling, utvist atferd og økonomiske evner. Hvis en elev ødelegger med vilje, eks. læremidler, inventar og skolebygning skal eleven måtte erstatte det. Hendelsen og situasjonen må undersøkes av skolens ledelse før en kan sende erstatningskravet. Foreldre skal alltid kontaktes i forkant og få en begrunnelse for erstatningskravet.

§ 12. Saksbehandling 

Ved bruk av sanksjoner gjelder følgende saksbehandlingsregler: 

Ifølge skadeserstatningsloven § 1-2 kan foresatte bli ansvarlige for inntil 5 000 kr. Ved alle typer skader eller tyveri vil det bli en sak ved skolen der det undersøkes hva som har skjedd og vurderes hvor ansvaret for hendelsen ligger. 

  • Skolen skal sørge for at avgjørelsen tas på et forsvarlig grunnlag. 
  • Eleven skal ha fått mulighet til å forklare seg muntlig for den som skal ta avgjørelsen og hvis mulig, få anledning til å gjøre opp for seg. 
  • Avgjørelsen skal begrunnes. Ved avgjørelse av særlig betydning skal begrunnelsen gis skriftlig. 
  • Før avgjørelse om bortvisning blir fattet, skal skolen ha vurdert om det er mulig å bruke andre reaksjoner eller hjelpetiltak. 
  • I alvorlige saker skal mindreåriges foreldre/foresatte informeres så raskt som mulig. 
  • Foresatte til eleven skal informeres før det blir satt i verk bortvisning. 
  • Sanksjonene i § 9, bortvisning/pålagt skolebytte er å anse som enkeltvedtak, og skal følge forvaltningsloven § 2

§ 13. Organisering av skoledemokrati 

  • Elever og foresatte skal kunne delta i skolens arbeid med planlegging, gjennomføring og vurdering av skolens virksomhet, jf. opplæringsloven § 10-4
  • Skolen skal ha et elevråd som er valgt av elevene på skolen. 
  • Skolen skal ha et arbeidsutvalg (FAU) som er valgt av foresatte på skolen. 
  • Skolen skal ha et samarbeidsutvalg (SU) bestående av representanter fra elevråd, foreldreråd, undervisningspersonalet, andre ansatte, rektor og en politisk representant. 
  • Skolen skal legge til rette for at alle elevene skal kunne ytre seg, og oppmuntre de til å delta i skoledemokratiet. Skolen skal også hjelpe elevene i arbeidet med skoledemokratiet.

§ 14. Ikrafttredelse 

Denne forskriften trer i kraft fra d.d. 2024. Samtidig oppheves forskrift d.d. om ordensreglement for orden og oppførsel i Krødsherad kommune.

Referanser:

Anbefalinger om regulering av mobiler og smartklokker i skolen. Ny opplæringslov fra 1. august 2024.

Les lokal forskrift om skoleregler ved Krødsherad skole i pdf versjon (PDF, 645 kB)